Het leed dat Solliciteren heet.

Je hebt vast zelf wel eens gesolliciteerd. Misschien nog recent. Weet je nog hoe dat voelde? Niet heel comfortabel, toch? 

Daarin ben je geen uitzondering. Want laten we het maar gewoon zeggen: solliciteren is stom. Het kost veel energie, tijd, spanning en onzekerheid. En wat je er voor terug krijgt is vaak niet duidelijk. 

Wij schrijven snelle vacatureteksten en oproepjes om “ons team te versterken” in een “mooie baan met doorgroeimogelijkheden en leuke collega’s”. En duimen vervolgens voor veel sollicitaties op de vacature.

Maar, welke versterking is er dan nodig? Aan welk (hoger) doel draag ik dan bij? En wat zijn die doorgroeimogelijkheden concreet? En die leuke collega’s, waar moet ik dan aan denken? 20 grappende collega’s in een kantoor of 2 rustige kamergenoten? 

Zo lang jij de voordelen van een baan niet concreet maakt en véél zwaarder laat wegen dan het leed dat solliciteren heet, kun je het wel vergeten. 

Een paar tips om duidelijker te worden en je kandidaat te activeren:

  • Maak je informatie meetbaar. Bijvoorbeeld 5 collega’s in je team op een afdeling van 25 mensen. In een kantoor met 15 bureaus en 10 flexplekken.
  • Maak je informatie concreet. ‘Bij ons kun je in de eerste 2 jaar opleiding X volgen op het gebied van …, waardoor je na 2 jaar promotie kunt maken naar functie Y.’
  • Gebruik beeldmateriaal. Maak een foto of video van het team, de werkplek en het eindproduct of -dienst.
  • Plan meet-en-greet momenten tussen kandidaten en jouw medewerkers, waar ze eerst vragen mogen stellen en de sfeer kunnen proeven. Solliciteren kun ze daarna doen, of niet. 

Dit alles draagt bij aan een positieve candidate experience en -werkgeversmerk. Heb jij ook tips om kandidaten te verleiden om te solliciteren?

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *