Wat is je EVP?

Je doet hetzelfde als je concurrent. Het werk is vergelijkbaar en de salarissen ook. Hoe onderscheid je je dan toch als werkgever? Hoe zorg je ervoor dat kandidaten voor jou kiezen en loyaal blijven?

Dat leg je vast in je employer value proposition (EVP). Je EVP is de basis van zowel je arbeidsmarktcommunicatie als je wervingsproces. Je geeft hierin antwoord op de vraag: “Is dit de juiste werkgever voor mij?” en het helpt je om je identiteit aan je medewerkers kernachtig te communiceren.

Of een werkgever bij je past, gaan om veel meer dan de baan zelf. Zoals James Ellis zei: “Voor de kandidaat is de baan een reis. Het is de deur om een bedrijf binnen te komen.”

Het gaat ook om de bedrijfscultuur,  waarden, perspectief en collega’s. Uit Linkedin-onderzoek blijkt dat loopbaanontwikkeling, uitdagend werk en arbeidsvoorwaarden even doorslaggevend zijn om een baan te accepteren (44% en 45%). Er is dus meer mogelijk dan alleen het bieden van betere arbeidsvoorwaarden.

Wil je actief naar buiten treden met bijvoorbeeld een Werken-bij site of mediacampagne? Start dan altijd met het definiëren van je EVP. Het is ontzettend zonde van al het geld en de energie, als blijkt dat je communicatie niet aanslaat of niet herkend wordt door je eigen personeel.

Let op: je EVP is geen lijstje met unique selling points vanuit het management. Jouw medewerkers zijn trots en betrokken bij je werkgeversmerk, als ze zich erin herkennen en onderschrijven wat je communiceert.

Voor het definiëren van je EVP, pas ik meerdere methodes toe:

  • Desk research. Welke informatie heb je al in huis over (het gedrag van) je kandidaten en personeel? Wat zijn trends, hoe presteren je concurrenten? Welke uitdagingen kom je tegen in je regio? Wat is je huidige imago?

  • Interactieve sessies met personeel. Als je wilt weten wie je bent als werkgever, zijn je eigen medewerkers je beste informatiebron. Tijdens een interactieve sessie vragen we o.a. wat zij belangrijk vinden in een baan, wat hun toekomstvisie is en wat hen bindt (en wellicht nog meer kan binden).

  • Sessies met stakeholders. Samen met HR, marketing en management bepalen we de doelen, kaders en kpi’s. Na een analyse van de resultaten  definiëren we samen de EVP.