Wat is je EVP?

Je doet hetzelfde als je concurrent. Het werk is vergelijkbaar en de salarissen ook. Hoe onderscheid je je dan toch als werkgever? Hoe zorg je ervoor dat kandidaten voor jou kiezen en loyaal blijven?

Dat leg je vast in je employer value proposition (EVP). In je EVP geef je antwoord op de vraag van de kandidaat: “What’s in it for me?”

Deze vraag gaat verder dan de baan alleen. Zoals James Ellis zei: “Voor de kandidaat is de baan een reis. Het is de deur om een bedrijf binnen te komen.”

Het gaat ook om de bedrijfscultuur, carrièrekansen, de contacten met collega’s en leidinggevenden en waardering. Uit Linkedin-onderzoek blijkt dat loopbaanontwikkeling, uitdagend werk en arbeidsvoorwaarden even doorslaggevend zijn om een baan te accepteren (44% en 45%). Er is dus meer mogelijk dan alleen het bieden van betere arbeidsvoorwaarden.

Wil je actief naar buiten treden met bijvoorbeeld een Werken-bij site of mediacampagne? Start dan altijd met het definiëren van je EVP. Het is ontzettend zonde van al het geld en de energie, als blijkt dat je communicatie niet aanslaat of niet herkend wordt door je eigen personeel.

Het uitgangspunt voor het vastleggen van de EVP is je kandidaat persona. Welke factoren zijn belangrijk voor deze persoon in een baan en bedrijfscultuur? En hoe onderscheid jij je op die gebieden? Aangezien je per functiegroep te maken kunt hebben met andere persona’s, kan je EVP wat accentverschillen krijgen per groep.

Let op: je EVP is geen lijstje met usp’s vanuit het management. De waarde wordt door de medewerkers zelf onderschreven. Ga je naar buiten met waarden die niet herkend worden door de medewerkers zelf, dan zal dat alleen maar afbreuk doen aan je merk in plaats van dat het je imago versterkt.

Voor het definiëren van je EVP, pas ik 3 methodes toe:

  • Desk research. Welke informatie heb je al in huis over (het gedrag van) je kandidaten en personeel? Wat zijn trends, hoe presteren je concurrenten? Welke uitdagingen kom je tegen in je regio? Wat is je huidige imago?

  • Ophaalsessie met personeel: Wie kunnen we het beste de vraag stellen dan je werknemers zelf? Samen met een aantal van je werknemers (bij voorkeur die werknemers waar je er nog wel tien van wilt) houden we een ophaalsessie. Hierin vragen we wat zij belangrijk vinden in een baan, wat hun toekomstvisie is en wat hen bindt (en wellicht nog meer kan binden).

  • Co-creatie sessie met stakeholders. Samen met HR, marketing en management definiëren we de EVP en bepalen we de strategie en benodigde actie, zoals opvolging naar het personeel, quick wins, het in beeld brengen van de kandidaatreis en conceptontwikkeling.