Weten hoe je jouw arbeidscommunicatie moet inzetten, begint bij weten wat jij je kandidaten te bieden hebt en waarin jij je als werkgever onderscheidt. Daarom is een Employer Value Proposition zo belangrijk.

Wat is een Employer Value Proposition?

Een Employer Value Proposition is jouw authentieke, relevante en onderscheidende verhaal als werkgever. Het vertelt wie je bent, wat je biedt en hoe het is om bij jou te werken.
Zodat jij in het hoofd en hart gesloten wordt van je medewerkers en (potentiële) kandidaten.

Zo komen we tot jouw EVP:

1. Onderzoek
Wat is er al aanwezig aan missie, visie, kernwaarden, communicatiestrategie en huisstijl? Dit vormt de basis voor jouw EVP. Hier sluiten we op aan en bouwen we op verder. Nu alleen vanuit de invalshoek van jou als werkgever, met kandidaten als je doelgroep. Naast het bestuderen van jullie HR- en communicatiedocumenten, versturen we een korte enquête naar je medewerkers.

2. Gesprekken
We gaan in gesprek met jou / het management en een aantal medewerkers. Tijdens individuele gesprekken hebben we het over de ambities, onderscheidende factoren en unieke elementen van het bedrijf en hoe hieraan concreet invulling wordt gegeven. We zijn daarbij ook benieuwd naar de bedrijfscultuur, eventuele obstakels en praktijkvoorbeelden.

3. Doelgroepanalyse
Past wie je bent, wat je biedt en wilt uitstralen ook bij wat jouw doelgroep zoekt? Die informatie halen we uit een grondige doelgroepanalyse, op basis van data van de Intelligence Group. Hierin gaan we op zoek naar overlap. Waar is jouw doelgroep in geïnteresseerd? Wat wil jij als werkgever bieden? En wat ervaren jouw medewerkers?

4. Concurrentieanalyse
Ben je onderscheidend ten opzichte van andere werkgevers? Daarop voeren we een concurrentieanalyse uit.

5. Validatie
Op basis van bovenstaande acties komen we tot een voorlopige EVP. Deze presenteren we toetsen we: klopt dit zo? Is het verhaal eerlijk, authentiek, relevant, onderscheidend en vooral herkenbaar? Zo ja, dan gaan we door naar de volgende stap.

6. Creatief concept
Voor velen het leukste stuk: de creatieve, visuele uitwerking van je EVP. We doen 2 visuele conceptvoorstellen, waaruit je een keuze kunt maken en feedback op kunt geven. Vervolgens werken we het creatief concept uit op basis van jouw wensen. Zoals een employer branding campagne, video’s en fotografie.

EVP als basis voor jouw arbeidscommunicatie
Met de EVP op zak kun je nu beter invulling geven aan je arbeidscommunicatie. Je weet nu wat je wilt vertellen en uitstralen. Content is dan veel makkelijker gemaakt. Maar blijf kritisch: als je bijvoorbeeld zegt innovatief te zijn, wees dat dan ook in je communicatie en sollicitatieproces. Wij kijken langs de zijlijn mee en checken of je on track blijft.

Zet je Employer Value Proposition ook intern in
Jouw EVP is niet alleen extern waardevol. Ook intern kun je er veel mee bereiken. We adviseren juist om hiermee te beginnen. Met een duidelijke EVP creëer je namelijk trots, betrokkenheid en loyaliteit bij je medewerkers. Ze blijven langer bij je bedrijf en zijn bereid een ambassadeursrol te vervullen.

 

Dit levert een EVP jou op:

Van binnenuit versterk je:

  • je bedrijfscultuur. Het verhoogt de interne trots en het ambassadeurschap van je medewerkers.
  • medewerkersloyaliteit. Het versterkt de gedeelde waarden en verbetert de samenhang in je team.
  • bedrijfsresultaten. Je teamleden zijn meer betrokken en gemotiveerd.

Extern geef het:

  • Minder recruitmentmissers: Je trekt meer kandidaten aan die goed bij je bedrijfscultuur passen.
  • lagere kosten: Je ontvangt minder ongewenste sollicitaties en maakt meer duurzame matches.
  • een vlotter recruitmentproces: Je aantrekkingskracht op gekwalificeerde kandidaten neemt toe.

 

Laat jezelf zien zoals je echt bent. Authentiek, onderscheidend en relevant. Start direct of stel je vragen aan Thirza. It’s up to you!