S2N, gevestigd in Rotterdam, is specialist in het detacheren van brandweerprofessionals.

We gaan zelf mensen opleiden tot brandweer. Hoe kunnen we de juiste kandidaten aanspreken?” Met deze vraag klopte Berthil, directeur van S2N, bij ons aan.

S2N is altijd op zoek naar repressieve brandweerprofessionals. Dit zijn rijksgediplomeerde brandweerkrachten, die aangesloten zijn bij een korps of de vrijwillige brandweer. Het aantal brandweerprofessionals neemt af, terwijl de vraag toeneemt. Steeds meer fabrieken hebben een eigen brandweerploeg on-site. Vanwege dit tekort ontstond bij S2N het idee om zelf mensen op te leiden. Dit is een zeer kostbaar traject. Daarom is het selectieproces grondig en uitgebreid. Tijdens de opleiding van een jaar, doen de deelnemers werkervaring op en ontvangen ze salaris. De doelgroep? Die is erg breed. Wat je moet hebben is doorzettingsvermogen, ‘boerenverstand’ en een goede, fysieke conditie. De juiste kandidaten aanspreken is dan ook een echte uitdaging.

Maar het is gelukt. Met een ijzersterke online campagne met foto’s, Q&A video’s met medewerkers en een meet & greet op locatie. Zo vulden we beide selectiedagen, waarin 15 kandidaten mentaal en fysiek werden uitgedaagd. De 6 geselecteerde deelnemers startten hun opleiding in januari 2024.

Vanwege dit succes, mochten we ook dit jaar weer een wervingscampagne opzetten. Met de ervaring en resultaten van de vorige campagne scherpten we de strategie aan. Met een andere mediamix en lager advertentiebudget, was ook deze campagne succesvol. In januari 2025 start een nieuwe groep brandweerprofessionals met hun opleiding.

“We merken dat het steeds lastiger wordt om mensen te vinden. We horen dit ook van andere partijen. Alsnog konden we ook dit jaar een groep geschikte kandidaten selecteren. En dat met minder advertentiebudget! We zijn heel tevreden over de communicatie en samenwerking en willen graag ook volgend jaar op deze voet verder met The Workbrand.” – Monique Durivou, Operationeel Manager S2N