“Dit wordt een moeilijke opgave.” Dat dacht Martin, de directeur van Ovet Shipping, toen hij op zoek ging naar versterking voor het team van Waterklerken: “Het is een hele uitdagende functie en er is maar een schaarse groep die ervaring heeft in ons vak.” Samen met Ovet Shipping gingen wij de uitdaging aan!
Latent werkzoekenden
Wie heb je nodig voor het invullen van zo’n vacature? Latent werkzoekenden. Dit zijn werknemers die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel openstaan voor een aanbod dat beter bij hen past. En hoe bereik je ze? Door zichtbaar te zijn op de media die zij gebruiken. Vandaar dat we een online wervingscampagne hebben gedraaid op Meta (Instagram en Facebook) en LinkedIn. De sollicitanten stroomden al snel binnen!
We zetten Bas op de foto en ontwikkelden met zijn verhaal een wervingscampagne waarbij de focus vooral lag op de bedrijfscultuur en de uitdaging van het werken als Waterklerk bij Ovet Shipping. Een campagne waardoor potentiële kandidaten dachten: “Mijn huidige baan is prima, maar dit past mij nóg beter!”
Het resultaat: niet één, maar twee perfecte matches!
Deze aanpak wierp zijn vruchten af: “binnen de eerste dagen hadden we al een aantal geschikte kandidaten die ik kon uitnodigen op gesprek, we zijn duidelijk bij de juiste personen voorbij gekomen”, vertelt Martin. Ondanks de schaarste in de markt solliciteerden in de periode van de campagne namelijk 12 kandidaten.
Inmiddels zijn er zelfs twee nieuwe Waterklerken gestart bij Ovet Shipping. Een geslaagde campagne dus, geeft Martin aan: “wij zijn heel blij met dit resultaat. We hebben niet alleen een nieuwe vaste collega, maar ook een ZZP-er aangenomen die op oproepbasis bij diensten komt helpen. Met 1 campagne zijn we dus 2 man sterker!”
Een mooi bewijs dat zelfs de moeilijkste functies invulbaar zijn met de juiste strategie en het in beeld brengen van goed werkgeverschap. Want als wij Waterklerk waren? Dan werkten wij bij Ovet Shipping!