“The Workbrand voelt als een verlengstuk van onze HR- en marketingafdeling. Een mooi voorbeeld is de multimediale wervingscampagne waarmee we zzp’ers enthousiast maakten voor een baan bij Heros. De creativiteit van Thirza en Mieke maakte het verschil; dit hadden we zelf nooit kunnen bedenken! Doordat we kozen voor een aanpak buiten de gebaande paden viel onze campagne écht op; dus zónder de standaard testimonials en foto’s van medewerkers. Het resultaat? Veel aanmeldingen voor een voorlichtingsbijeenkomst, meer naamsbekendheid en een samenwerking die smaakt naar meer.”
Imre van Overloop, HR-manager bij Heros Sluiskil, vertelt: “Heros is een recyclingbedrijf dat bodemassen van afvalenergiecentrales verwerkt tot waardevolle grondstoffen. We hebben zo’n 135 mensen in vaste dienst en werken daarnaast met een flexibele schil van circa 50 medewerkers. Vorig jaar verviel het handhavingsmoratorium rondom schijnzelfstandigheid. We besloten kritisch te kijken naar de inzet van zzp’ers binnen onze organisatie. Daarnaast was het een mooi momentum om zzp’ers aan te spreken om bij Heros in loondienst te komen.”
Van brainstorm naar creatieve voorstellen
De contacten met The Work Brand waren er al, dus een afspraak met Thirza en Mieke was zo geregeld. Vanaf het eerste moment waren ze enthousiast. Ze snapten meteen dat de campagne echt moest opvallen. Daarvoor hadden Imre en haar collega’s zelf al behoorlijk wat informatie verzameld over de doelgroep, zoals leeftijden, interesses en de belangrijkste triggers. ‘Geef ons wat tijd,’ zeiden Thirza en Mieke, ‘dan komen we met een paar voorstellen’. En dat deden ze! Sterker nog: alle drie de voorstellen waren zo goed dat we besloten ze allemaal te gebruiken. Zo startten we onze campagne met Heros-slogans in Loesje-stijl, cartoons én memes. De call-to-action was steeds hetzelfde: meld je aan voor een voorlichtingsbijeenkomst over werken in loondienst bij Heros. Tegelijkertijd werkten we natuurlijk ook aan onze naamsbekendheid als regionale werkgever.”
Online én offline: de juiste doelgroep bereiken
“Naast de creatieve invulling van de campagne, nam The Workbrand ons veel werk uit handen. Ze zaten heel strak op de projectplanning en schakelden steeds met Fleur, mijn marketing collega. Alles wat zij zelf kon oppakken, lieten ze ook echt bij haar. Dat werkte heel prettig. The Workbrand trok niet onnodig werk naar zich toe. Uiteindelijk hebben zij wel al onze social mediacampagnes ingericht. Daarnaast kozen we ook voor geprinte media, zoals artikelen in het Zeeuws-Vlaams Advertentieblad. Een slimme mix: jongeren bereik je grotendeels online, maar de groep van 40 tot 50 jaar spreek je offline ook nog steeds goed aan. We volgden de campagne nauwgezet en de impact was Het aantal bezoekers op de informatiebijeenkomst viel iets lager uit dan verwacht, maar overall zijn we meer dan tevreden. Ik ben ervan overtuigd dat mensen de weg naar Heros nóg wat makkelijker weten te vinden.”