Aan ervaren communicatie- en HR-adviseurs geen gebrek bij de gemeente Borsele. Toch vergt het samenbrengen van die twee vakgebieden weer net een andere blik. Dat merkt communicatieadviseur Esther van Deutekom als de gemeente Borsele besluit zich stevig neer te zetten als een aantrekkelijke werkgever. “We hadden al onderzocht wat ons uniek maakt en we wisten ook waarom mensen juist bij ons willen werken. Dat inzicht was er. Maar toen we dit wilden vertalen naar een concreet plan, merkten we dat we de frisse en professionele blik van The Workbrand nodig hadden.”
Frisse blik voor nieuwe inzichten
“We realiseerden ons dat een blik van buiten onze organisatie meerwaarde zou hebben. Als je eenmaal ergens wat langer werkt, verlies je gemakkelijk de unieke eigenschappen uit het oog. Daarnaast is arbeidsmarktcommunicatie een nieuw vakgebied. Thirza Ephraïm van The Workbrand heeft ons geholpen om helder te krijgen wat ons uniek maakt. Zo kwamen we tot onze Employer Value Proposition. Daarnaast heeft The Workbrand campagne gevoerd op social media met de hashtag #nietbijons, met als doel ons online bereik te vergroten.”
Een nieuwe manier van denken
“We zijn begonnen met twee sessies met collega’s uit verschillende teams. Centraal stonden de vragen: wat maakt ons uniek en hoe willen overkomen op potentiële medewerkers. Daaruit volgden twee woorden die onze positionering dekken: eigenzinnig en dichtbij. Het is leuk dat veel collega’s de gemeente daarin ook echt herkennen. Thirza begeleidde deze sessies en bracht ons veel nieuwe inzichten. Met name om deze onderscheidende eigenschappen door te trekken in alles wat we doen. Dat gaat dus veel verder dan een vacaturetekst of een post op social media. Thirza heeft daarmee een nieuwe denktrant in gang gezet. Bij alles wat we nu doen vragen we ons af of het dichtbij en eigenzinnig genoeg is of dat we misschien nog iets scherper kunnen zijn. Het is erg leuk om daar nu zelf mee aan de slag te gaan.”
Meer bereik onder jonge mensen
“The Workbrand hielp ons ook met een online campagne. De start daarvan viel vrijwel gelijk met het openstellen van een flink aantal vacatures. Daarvoor hebben we onze medewerkersverhalen opnieuw kunnen inzetten. Thirza deed de suggestie om in onze posts te werken met gifjes, juist om jonge mensen te bereiken. Voor ons was dat echt iets nieuws. Het werkte! Dat is gelijk ook de kracht van Thirza; ze kent de arbeidsmarkt en weet hoe sollicitanten denken. Het is daarom heel fijn om daarover met haar te schakelen.”