kandidaat persona

Leuke teksten, mooie verhalen en toffe beelden zijn prima om je bedrijf in de picture te zetten. Om goede talenten te werven is het echter niet meer genoeg. Je zult moeten weten tegen wie je het hebt. Wat de drijfveren en motivaties zijn, tot welke generatie de persoon behoort en met welke randvoorwaarden je rekening moet houden. Als je dat niet helder hebt, is de kans op een geslaagde campagne zeer klein.

Wanneer je je kandidaat kent, weet je hem/ haar te raken op het juiste moment en verbinding te creëren. De kans dat deze  persoon reageert op je vacatures, of zelfs een open sollicitatie doet, is vele malen hoger dan wanneer je met hagel schiet.

Het opstellen van een kandidaat persona geeft je organisatie focus in de arbeidsmarktcommunicatie en helpt je om de juiste (media)middelen te kiezen. 

Hoe stel je een kandidaat persona op?

Om een goede persona op te kunnen stellen, zul je in gesprek moeten gaan met die medewerkers waar je er nog wel 10 van zou willen hebben. Ook kijk je naar mogelijke nieuwe medewerkers en mensen die je vindt passen bij jouw organisatie. 

Een persona is een fictief persoon, met kenmerken van jouw ideale kandidaat. Waarom willen deze personen bij jou werken, wat zoeken ze in een baan, welke vaardigheden zet je in? Ook kijk je naar persoonskenmerken als mediagebruik, karakter, woonplaats en vrijetijdsbesteding.

Deze informatie bundel je samen in 1 document en wordt de basis van je wervingscommunicatie. Vaak heb je per functie een andere kandidaat persona waar je je op richt. Het kan zelfs zo zijn dat je meerdere persona hebt binnen een bepaalde functiegroep.

Hulp nodig? Ik help je graag. Neem contact op voor een afspraak of meer informatie.

 

Doelgroep-adviesgesprek

Heb je behoefte aan meer inzicht in je doelgroep, concurrentie en de wervingshaalbaarheid van je vacature? Plan dan een doelgroep-adviesgesprek in. Ik help je op weg op basis van waardevolle data en advies voor doelgerichte arbeidsmarktcommunicatie.